Rondweg Weerselo
Algemene informatie
De provinciale weg N343 van Oldenzaal naar Slagharen gaat dwars door Weerselo. Over deze weg gaat veel verkeer met hinder en (geluids-)overlast als gevolg. Een rondweg om het dorp heen vergoot de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Het project Rondweg Weerselo kent een zeer lange doorlooptijd. Het project is gestart in 2003. Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben in 2005 het Ontwerpplan in Hoofdlijnen en in 2007 het Plan in Hoofdlijnen vastgesteld en daarmee destijds de keuze voor een oostelijke tracéligging vastgelegd.
Kort daarna is het project stopgezet vanwege de (toenmalige) onoplosbaarheid van een te hoge stikstofdepositie als gevolg van de rondweg op het Natura2000-gebied Lemselermaten. Na diverse her-activeringen en ‘tijdelijke stopzettingen’ hebben de besturen van zowel de gemeente Dinkelland als de provincie Overijssel in 2017 herbevestigd dat zij gezamenlijk tot aanleg van de Rondweg Weerselo willen komen.
Meest recentelijke en relevante gebeurtenis voor de Rondweg Weerselo is de huidige (landelijke) stikstofcrisis als gevolg van het buiten werking stellen van de PAS / Programmatische aanpak stikstof in mei 2019 door de Raad van State.
Toch liggen de voorbereidende werkzaamheden voor Rondweg Weerselo niet stil. Afgelopen periode hebben gemeente Dinkelland en provincie Overijssel het wegontwerp en diverse onderzoeken geactualiseerd.
Komende periode wordt gewerkt aan het opstellen van het ontwerp-bestemmingsplan met bijbehorende onderzoeken.
Op de interactieve kaart ziet u het ontwerp voor de Rondweg Weerselo.
Stand van zaken
De oorspronkelijke kostenraming dateert uit 2003/2004. In 2020 is de kostenraming geactualiseerd en dat heeft geleid tot het inzicht dat de kosten ten opzichte het van de oorspronkelijke raming flink zijn toegenomen. Bestuurlijk heeft dit ertoe geleid dat er een tweetal versoberingen zijn doorgevoerd die vanuit verkeersveiligheid verantwoord zijn: fietstunnel Legtenbergerstraat is geschrapt en vervangen door fietsinfrastructuur op maaiveld bij de rotonde Legtenbergerstraat en tunnel Eertmansweg is geschrapt en vervangen door fietsoversteek in twee etappes op maaiveldniveau. Het wegontwerp en het landschapsplan zijn hierop aangepast. Deze kunt u weervinden onder downloads.
Op dit moment wordt gewerkt aan het Ontwerp Bestemmingsplan en de bijbehorende onderzoeken. Zodra deze gereed zijn, worden deze ter vaststelling aan B&W van Dinkelland voorgelegd. Na vaststelling wordt het Ontwerp Bestemmingsplan ter inzage gelegd. U wordt hier over geïnformeerd als hier meer bekend over is.