Centrumplan (be)leefbaar centrum Ootmarsum

Algemeen

In Ootmarsum is al meerdere jaren sprake van een toename van het aantal bezoekers. De gemeente heeft in 2021 een uitgebreide enquête gehouden in Ootmarsum waarbij naar voren is gekomen dat de balans terug moet komen tussen bewoners, bezoekers en ondernemers. Er is sprake van een gevoel van verkeersonveiligheid in het centrum en er zijn te weinig mogelijkheden voor fietsparkeren. Ook wordt er parkeeroverlast ervaren, met name ‘parkeertoerisme’/ zoekverkeer. De vanwege coronamaatregelen uitgebreide terrassen van de afgelopen jaren geven een gezellige uitstraling.

Uitgangspunten

Om gehoor te geven aan de uitkomsten van het onderzoek, zijn aanpassingen in het centrum noodzakelijk. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten gebruikt:

  • Inwoners centrum hebben hoogste prioriteit m.b.t. parkeren in de binnenstad
  • Bezoekers parkeren zoveel mogelijk buiten het centrum
  • Autoluw(er) centrum
  • Realisatie extra fietsenstallingen
  • Uitbreiding terrassen

Centrumplan en bijlagen

Bij de uitwerking van het plan hebben we zoveel mogelijk rekening gehouden met de belangen van zowel de inwoners, ondernemers en bezoekers van (het centrum van) Ootmarsum als met zaken als veiligheid, (hervinden) balans tussen inwoner, bezoeker en ondernemer. Dit heeft geleid tot verschillende situaties (zie bijlagen hieronder).

De reactie van het college op de ingediende inspraakreacties is te lezen in de “Nota inspraakreacties centrumplan Ootmarsum”.

Evaluatie centrumplan

Op 7 juni 2022 heeft het college van Dinkelland het plan “(Be)leefbaar centrum Ootmarsum” vastgesteld. Daarbij is ook bepaald dat er een evaluatie van de maatregelen wordt uitgevoerd, om te bezien of de maatregelen het gewenste effect hebben. Deze evaluatie heeft inmiddels plaatsgevonden en bestaat uit een viertal onderdelen:

  • Peiling onder inwoners van Ootmarsum
  • Parkeeronderzoek door adviesbureau Goudappel
  • Advies Veilig Verkeer Nederland
  • Eigen (gemeentelijke) bevindingen

Daarnaast heeft de initiatiefgroep centrum Ootmarsum een brief gestuurd met enkele verzoeken en suggesties. 

Conclusie van de evaluatie

Door een gewijzigde parkeersystematiek is extra fysieke ruimte gecreëerd. Deze ruimte is benut voor verruimde terrassen in de zomer, extra fietsenstallingen, extra parkeerplaatsen in de winter, een laad- en losplek voor vrachtwagens. Er zijn meer parkeerplaatsen beschikbaar voor inwoners van de binnenstad (vergunninghouders). Uit de evaluatie is het volgende naar voren gekomen:

  • Over het algemeen is er tevredenheid over de effecten van het centrumplan;
  • Het centrum is gastvrij;
  • De (verruimde) terrassen worden positief beoordeeld;
  • Er is voldoende ruimte voor fietsparkeren; wel wordt gevraagd om meer oplaadpunten voor e-bikes;
  • Het centrum lijkt autoluwer geworden;
  • De nieuwe parkeersystematiek leidt tot betere parkeersituatie voor inwoners van de binnenstad;
  • Er is een betere verdeling van bezoekers over de parkeerplaatsen;
  • Er zijn geen ongewenste neveneffecten van de parkeersystematiek geconstateerd;
  • Het parkeersysteem functioneert zoals het bedoeld is;
  • Er is sprake van ‘onderuitputting’ van de te verstrekken parkeervergunningen;
  • Na evenementen zijn de demontabele fietsnietjes niet snel (genoeg) weer beschikbaar.

Bovenstaande leidt tot de conclusie dat het centrumplan heeft bijgedragen aan een verbeterde balans tussen inwoners, ondernemers en bezoekers. Daarmee is het doel van het centrumplan behaald.

Aanbevelingen

Uit de evaluatie van het centrumplan volgt ook een aantal aanbevelingen. Hieronder staan ze opgesomd.

  • Er is blijvende inzet nodig van Team Toezicht en Handhaving. Dit is om ervoor te zorgen dat het gewenste parkeergedrag wordt bereikt;
  • Waar mogelijk moeten de demontabele fietsnietjes na evenementen eerder worden teruggeplaatst en wordt er kritischer gekeken naar de vraag of tijdelijke verwijdering noodzakelijk is;
  • De schijftijd wordt verruimd van 1 uur naar 1,5 uur; hiervoor is een verkeersbesluit nodig;
  • Er moet worden gekeken naar de mogelijkheden voor oplaadpunten voor e-bikes;
  • De verbinding tussen de Stadsweide en de binnenstad kan worden verduidelijkt, zodat de looproute van en naar de binnenstad als (meer) vanzelfsprekend wordt ervaren;
  • Over het aanwenden van de ‘onderuitputting’ is besluitvorming geweest. Besloten is om enkele knelpunten bij huisadressen op te lossen en om in de beleidsregels minimale afmetingen voor parkeergelegenheid op eigen erf vast te leggen. Daarmee zijn er geen mogelijkheden meer om nu aan andere wensen tegemoet te komen.

De genoemde aanbevelingen worden door ons opgepakt. Daarmee is de uitvoering en evaluatie van het project “(Be)leefbaar centrum Ootmarsum” afgerond. Uiteraard blijven wij ook in de toekomst graag via verschillende kanalen in contact over het centrum Ootmarsum. Op die manier hopen we gezamenlijk actuele ontwikkelingen, suggesties, knelpunten met elkaar te bespreken en waar nodig aan te pakken.

Het evaluatierapport en bijlagen zijn hieronder te vinden.