5 vragen over onmisbare BOA’s

In de rubriek ‘vijf vragen’ geeft het college van burgemeester & wethouders van de gemeente Dinkelland inzicht in hoe de gemeente werkt, hoe beslissingen tot stand komen en wat de drijfveren van de bestuurders zijn.

Deze keer vraag ik hoe belangrijk boa’s oftewel buitengewone opsporingsambtenaren zijn voor een burgemeester.

5 vragen over onmisbare BOA’s

Door Debby Kok-Koehorst

1. BOA’s lossen kleine problemen op die grote ergernissen kunnen veroorzaken. Kan de burgemeester eigenlijk wel zonder BOA’s?

“BOA’s zijn belangrijk voor burgemeesters. Wie beleid maakt, moet handhaven, en dat doen we met inzet van BOA’s. Ze hebben een toezichthoudende functie met handhavende taken en dragen bij aan de veiligheid en leefbaarheid van Dinkelland. Ook zijn ze belangrijk voor de samenwerking met de politie. Ze hebben meerdere taken, waaronder toezicht houden op bedrijventerreinen in het weekend.

We hebben trouwens meer BOA’s dan alleen die we zo noemen; er zijn bijvoorbeeld ook toezichthouders voor illegale bouwactiviteiten. En boswachters: dat zijn ook BOA’s. In Dinkelland hebben we zelfs een jeugd-BOA. Die bouwt contact op met de jeugd, vanuit het idee dat we liever preventief werken dan dat we achteraf boetes moeten uitdelen, bijvoorbeeld voor alcoholgebruik onder de 18 jaar.”

2. Inwoners zien BOA’s vooral op straat, bijvoorbeeld bij parkeerboetes. Valt er veel te beboeten?

“BOA’s controleren kort samengevat twee ‘soorten mensen’: degenen die regels per ongeluk overtreden en degenen die dat bewust doen. BOA’s horen vaak de opmerking ‘Ik heb het helemaal niet gezien’. Ik ben zelfs eens gaan waarnemen, en het blijkt waar: mensen parkeren hun auto gewoon en zien de borden niet eens. Ze letten op hun navigatie, maar niet op de omgeving. Dit nieuwe fenomeen mocht van mij best eens wetenschappelijk onderzocht worden.

Er zijn ook mensen die regels bewust negeren. Ze willen gewoon parkeren. Is het luiheid? Is het egocentrisme? Hoe dan ook: soms mag het gewoon niet.”

3. Duurt het hier ook zo lang voordat ze hun officiële akte krijgen en aan het werk kunnen? Die periode schijnt wel tot vijf maanden te kunnen duren.

“Vijf maanden maar? Dat is nog kort. Wij hebben ervaren dat het zelfs nog langer kan duren. BOA’s moeten goedkeuring krijgen van justitie om hun werk te mogen doen, en dat proces hebben we in Dinkelland ook meegemaakt. Het duurde lang voordat er een handtekening op het papiertje kwam; de stapel was te groot om het snel te verwerken. Als burgemeester denk ik dan meteen in oplossingen: zou zo’n check wel op een Haags bureau moeten plaatsvinden? We zouden dat proces heel anders kunnen inrichten.”

4. Lopen er momenteel zulke procedures?

“Nee, we zijn op dit moment dat proces voorbij. Onze BOA’s zijn allemaal geïnstalleerd, gelukkig. Bij de gemeente Dinkelland werkt een vaste schare BOA’s met een gezond verloop.”

5. Welke eigenschappen bezit de ideale BOA?

“BOA’s moeten zelfverzekerd zijn en stevig in hunnen schoenen staan. Ze zijn een zichtbaar aanspreekpunt voor inwoners en proberen vanuit een positieve grondhouding in contact te komen met mensen. Regels kan iedereen leren, maar persoonlijkheid is belangrijk in deze baan. BOA’s moeten in staat zijn om te de-escaleren; hun werk vereist een goede houding en sterke communicatievaardigheden. Ze hebben een serieuze functie en zijn opgeleid om de handhaving van gemeentelijke regels mogelijk te maken.”